1700-talsgarderoben

i Teatermuseet i Hofteatret

1700-tals garderoben på bagscenen i Hofteatret viser nogle af de mest oprindelige interiører i bygningen, siden den blev åbnet som teater i 1767. Hofteatret bagved Christiansborg, hvor kongen boede dengang, manifesterede i en vis udstrækning selve overgangen fra den lukkede kongemagt til den nye politiserende offentlighed ude omkring.

Teatret og maskeradens kunst var i høj kurs i magtens cirkler i det sene 1700-tal. Sminkningen, udklædningen og maskeringen krævede sit. Æstetikken og skønhedsreglerne i moden og på teatret tonede hinanden langt op i 1700-tallet. Men efterhånden som teaterkunsten udviklede sig, udviklede kostumeringens og sminkningens æstetik og regler sig også. Teatret skabte i større grad sit eget rum i samfundet, ikke mere så på tæt og entydigt forbundet med politik, magt og mode.

Men en teatergarderobe har der hele tiden skullet til. Teatergarderoben har ikke ændret funktion siden 1700-tallet. Den er og var et opholdssted for skuespilleren, men også et værksted, hvor sminken blev lagt og kostumerne blev taget på og lagt i de rette folder. Her inde i Teatermuseet i Hofteatrets 1700-tals garderobe finder man alle de remedier, som skuespilleren brugte til at skabe rollen med, sminkespejle, parykker, udskrevne rollehæfter, sygrej og kostumer – foruden de rekvisitter, skuespilleren skal bruge i næste scene. Garderoben her har været den fineste på Hofteatret i årene omkring åbningen i 1767, fordi den ligger nærmest scenen. Væggene er stadig beklædt med det oprindelige grønne støvtapet. Engang i 1800-tallet blev det dækket af et rødt damasktapet, og derfor var det så velbevaret, da man fandt det under en restaurering i 1970.

På væggen har skuespillerne skrevet graffiti om hinanden.

I sammenhæng med udstillingen af 1700-tals garderoben publicerer Teatermuseet i Hofteatret endnu en webtekst, webtekst16: Strejftog gennem teatergarderoben, som er skrevet af Viben Bech, mag. art. i Teatervidenskab. » Se mere her

I artiklen omtales bl.a. Holbergs parodiske komedie om magt og maskering, Ulysses von Ithacia fra 1724. På Teatermuseet i Hofteatrets bagscene, lige op til 1700-tals garderoben, kan publikum se en velbevaret og detaljerig scenemodel, udført af Christian Tom-Petersen til Det Kongelige Teaters opførelse af Holbergs komedie fra 1980. Christian Tom-Petersens model er udført som en typisk 1700-tals scene, fra dengang Holbergs komedie oprindeligt blev opført.