Tilbage til top

Udgivelser

Teatermuseet i Hofteatret har siden 2011 sat fart på sin egen publicerings- og udgivelsesaktivitet. Museet publicerer løbende teater- og kulturfaglige artikler af forskellig slags, som kan hentes gratis her. Museet har sin egen videokanal og slår løbende indslag op på FaceBook. Direktør Peter Christensen Teilmann har sin egen blog om museums- og kulturverdenen.. 

Teatermuseet i Hofteatret udgiver også bøger og cd’er, ofte i sammenhæng med udstillinger og formidlingsaktiviteter – se mere her på siden.

Alle udgivelser kan købes i Teatermuseet i Hofteatret eller bestilles til forsendelse med PostNord via info [at] teatermuseet.dk

Priser er angivet ved hver enkelt udgivelse. Bemærk: en række af vore udgivelser sælges til særpris 4 for 100 kr. (ét stk 50 kr.) ved køb i Teatermuseet i Hofteatrets bogsalg.

Off Stage (2020)

Med uddstillingen Off Stage følger bogen med samme titel. Fire af Danmarks bedste portrætfotografer har taget kunstneriske livtag med en bred skare af 34 kendte og mindre kendte skuespillere i tre-fire generationer. Ud af det er kommet en inciterende og anderledes udstilling og bog, som viser nye, ukendte og meget forskellige sider af skuespillerne.

De fire fotografer er Tune Andersen, Ole Christiansen, Jens Juul og Søren Solkær. I bogen introducerer de fire fotografer selv deres egne og indbyrdes meget forskellige billeder.

De 34 skuespillere er: Anders Hove, Benjamin Boe Rasmussen, Bodil Jørgensen, Carsten Bjørnlund, Christiane Gjellerup Koch, Claes Bang, Esben Smed, Ghita Nørby, Helle Hertz, Jeanett Albeck, Joen Bille, Josephine Park, Julie Wieth, Jytte Abildstrøm, Kirsten Olesen, Kurt Ravn, Linnea Voss, Lotte Andersen, Mads Mikkelsen, Mari-anne Høgsbro, Mikkel Boe Følsgaard, Nicolas Bro, Nikolaj Coster-Waldau, Nis Bank-Mikkelsen, Ole Lem-meke, Pilou Asbæk, Rita Angela, Sidse Babett Knudsen, Sofie Gråbøl, Sonja Richter, Thomas Magnussen, Tommy Kenter, Ulver Skuli Abildgaard og Vigga Bro.

Samtlige portrætter i udstillingen er gengivet i helsides format i bogen. Desuden skriver Teatermuseet i Hofteatrets direktør, Peter Christensen Teilmann, om en af de ældste traditioner inden for dansk teaterkultur: portrættet af skuespilleren: ”Menneske og maske – et portræt er (mere end) et portræt”. Endelig giver dramatiker og forfatter Jokum Rohde med sit personlige causeri ”Portrættet, byen og kokainen” en introduktion til fotografernes arbejder og univers.

Bogen er udgivet med støtte fra DJ:Fotografernes Ophavsretsfond og Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat. 

Hardback, 80 sider, farveillustreret, ISBN 978-87-92134-21-9
Bogen kan købes til særpris 150 kr i Hofteatret under udstillingsperioden – den kan også bestilles på Hofteatrets kontor til 230 kr inkl. forsendelse - kontakt: info@teatermuseet.dk (mrkt. Off Stage bog)
Carsten Ravn - Scenekunstner og billedkunstner (2020)
Mikael Kristian Hansen

Denne bog ledsager museets særudstilling i sommeren og efteråret 2020. Udstillingens og bogens omdrejningspunkt er Carsten Ravn (1859-1914), der hører til blandt vore mere ukendte scenekunstnere og billedkunstnere. Han optrådte på de københavnske scener i 1880’erne og 1890’erne. I samme periode arbejdede han i stigende omfang som plakattegner og kostumetegner, indtil han pludseligt forlod Danmark i begyndelsen af 1899.

I Teatermuseet i Hofteatrets samling findes en unik samling af Carsten Ravns smukke kostumetegninger, udført til forskellige forestillinger på de københavnske teatre i slutningen af 1800-tallet. De velbevarede kostumetegninger er blevet doneret til museet på forskellige tidspunkter.  Museet har den ubetinget største samling af Carsten Ravns værker; kostumetegninger og teaterplakater. Plakaterne stammer blandt andet fra Casino Teatret, National og Nørrebros Teater. Det er disse samlinger, som nu kommer for dagens lys i både udstilling og bog.

Paperback, 165 sider, rigt farveillustreret. ISBN 978-87-92134-20-2
100 kr ved køb i Teatermuseet i Hofteatrets bogsalg; ellers 160 kr./stk inkl. forsendelse pr post.
Nu – til stregen! – I teatret med Gregers Dirckinck-Holmfeld og Claus Seidel (2019)
Gregers Dirckinck-Holmfeld og Claus Seidel

Nu – til stregen! er en bog om og med to af Danmarks stærkeste udøvere af teateranmeldelsen og teatertegningen: skribenten Gregers Dirckinck-Holmfeld og tegneren Claus Seidel. 

Med Nu – til stregen! sættes ord og tegning på linje med hinanden – præcis som de tidligere har været det i aviserne. Og præcis som det sker her anno 2019 på bloggen www.gregersDH.dk – hvor anmeldelsen og tegningen stadig konsekvent følges ad, ligesom anmelderen Gregers og tegneren Claus følges ad i teatret for sammen at se og opleve det, de efterfølgende anmelder og tegner.

Nu – til stregen! viser en lang række af de vidt forskellige klassiske og moderne forestillinger – skuespil, opera, ballet – som Gregers og Claus har set, anmeldt og tegnet. Altid aktuelt, nyttigt og fornøjeligt stof om teatret, og meget ofte også hvor det har kant og er andet og mere end fornøjeligt. Det er i den grad læse- og seværdigt materiale, også selv om man ikke kender eller har set den givne forestilling. Anmeldelsen, når den er så velskrevet som Gregers’, og tegningen, når den er så vital og skarp som Claus’, bliver en slags små erindringsrum for teatrets historie og efterliv – og dermed for teatrets nutid.

Bogens forord er skrevet af Det Kongelige Teaters direktør, Kasper Holten, og indeholder desuden en indledende artikel af Teatermuseet i Hofteatrets direktør, Peter Christensen Teilmann, foruden nyskrevne essays af Gregers Dirckinck-Holmfeld og Claus Seidel.

Hardback, 172 sider, rigt farveillustreret. ISBN 978-87-92134-18-9
Sælges til særpris 100 kr. i Teatermuseet i Hofteatrets bogsalg (vejl. salgspris 175 kr.) Kan bestilles til forsendelse på info@teatermuseet.dk; pris inkl. forsendelse 180 kr.
Ramaskrig! – da italienerne væltede Hofteatret (2018)
Henrik Engelbrecht

I 1841 kommer en lille trup italienske sangere til København. De synger opera på en helt anden måde end den, det lokale publikum er vant til fra italienernes mere afdæmpede danske skuespillerkolleger på Det Kongelige Teater. I ti sæsoner er Hofteatret på Christiansborg ramme om de italienske operakompagniers vintersæsoner. Her stifter det danske publikum for første gang bekendtskab med Verdis musik, og her udløser de eksotiske sangere et sandt ramaskrig blandt københavnerne. 

Operaeksperten Henrik Engelbrecht tager os med tilbage til en operavirkelighed, hvor orkester og kor sandsynligvis er ringere end man kan forestille sig, hvor sangerne melder hinanden til politiet for vold, hvor en af cheferne flygter fra en kæmpegæld – og hvor københavnerne slås korporligt om de alt for få pladser i Hofteatret. 

Henrik Engelbrecht er en af landets førende operaeksperter og musikformidlere. Han har tidligere arbejdet som operaredaktør på DR P2, som operadramaturg på Det Kongelige Teater, og som musikchef i Tivoli. Nu deler han sin tid mellem at formidle sin viden om opera og klassisk musik som forfatter, skribent, podcastproducent og foredragsholder, og arbejdet som kunstnerisk rådgiver for operahuse og festivaler, heriblandt Det Kongelige Teater og Tivoli.

Hardback, 96 sider, rigt farveillustreret, ISBN 978-87-92134-17-2
150 kr. ved køb i Teatermuseet i Hofteatrets bogsalg
Danske teaterplakater 1700-2000 (2017)
Mikael Kristian Hansen og Emilie Hasling Rasmussen

Teaterplakater er den mest velbevarede kilde til at forstå teatrets historiske udvikling fra 1700-tallet og frem til i dag. Samtidigt er teaterplakaten paradoksalt nok et noget overset emne på trods af plakaternes åbenlyse mangfoldighed og billedrigdom. Det råder denne bog bod på.

Danske teaterplakater 1700-2000 fortæller i ord og billeder historien om den danske teaterplakats udvikling gennem de seneste 300 år, siden begyndelsen af 1700-tallet. Historien om teaterplakatens udvikling op gennem tiden er ikke blot en historie om teaterstykker og teatrets udvikling. I plakaterne er det muligt at hente viden om teatrene selv, om billedkunstnere og om tiden, hvori plakaten er blevet til – fortællinger som for langt de fleste mennesker er ukendte.

I en tid, hvor visuelle udtryk har opnået en central placering i nærmest alle sammenhænge, er det særligt relevant at beskæftige sig med plakatmediet og de fortællinger, der gemmer sig bag motivet. Plakaterne og Danske teaterplakater 1700-2000 rummer fortællinger om teaterkultur, kunsthistorie, teknologiens udvikling, visuel æstetik og billedsproglig kommunikation.

Med Danske teaterplakater 1700-2000 håber Teatermuseet i Hofteatret at bidrage til forståelsen af den danske teaterplakats udvikling i sig selv og dens betydning for udviklingen af hele den offentlige teaterkultur.

★★★★★☆ 5 stjerner ud af 6 mulige i Berlingske til vores udstilling og bog om Danske Teaterplakater 1700-2000. "Denne udstilling skal absolut ses", "et fornemt katalog", "et kig ind i dansk kulturarv, når den er allermest kreativ og fantasiskabende". Læs de fire helsider i Berlingske den 7. februar 2018 og kom så ind på Teatermuseet i Hofteatret og se udstillingen og evt. køb den store og rigt illustrerede bog til fordelagtig pris.

Hardback, 224 sider, illustreret i farver. ISBN 978-87-92134-16-5
200 kr ved køb i Teatermuseet i Hofteatrets bogsalg; ellers 280 kr./stk inkl. forsendelse pr post.
Hofteatret i tiden 1767-2017 (2017)
Peter Christensen Teilmann

Hofteatret i tiden 1767-2017 er skrevet af Teatermuseet i Hofteatres direktør Peter Christensen Teilmann, som tager læseren med på en kulturhistorisk slentretur tilbage i Hofteatrets omskiftelige 250-årige historie, helt ned i arkiverne og ud i de skiftende tider og verdner, Hofteatret har været en del af og taget del i. Hofteatret i tiden 1767-2017 er med andre ord ikke bare en bog om en af Danmarks ældste kulturinstitutioner, men også om den politiske, kulturelle og kunstneriske virkelighed, Hofteatret har levet midt i og med. 

Hofteatret i tiden 1767-2017 er 132 sider, 34 historier fyldt med illustrationer, nye og gamle, som er fundet frem fra arkiverne. En læser skrev: "Fin blanding af indsigt, erkendelser, anekdoter og finurligheder; dejlige og meget varierede illustrationer.

 "Blad igennem denne bog, læs og bliv klogere af billeder og tekst på et særligt monument over dansk teater og på uerstattelig dansk arkitektur (...) Gregers Dirckinck-Holmfeld

Hofteatret i tiden 1767-2017 er støttet af Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond.

Hardback, 132 sider, rigt farveillustreret. ISBN 978-87-92134-15-8
100 kr. ved køb i Teatermuseet i Hofteatrets bogsalg. Kan bestilles til forsendelse på info@teatermuseet.dk; pris inkl. forsendelse 180 kr.
Kongernes teater under renæssancen og barokken (2017)
Mikael Kristian Hansen

Hvad har politisk magt og teaterkultur med hinanden at gøre? I dag måske ikke så meget som tilbage under Enevælden, hvor politisk magtudøvelse og teaterkultur påvirkede hinanden på en helt særlig måde. I dag er den politiske kultur tonet efter mediekulturen. Under Enevælden var den til gengæld tonet efter teaterkulturen, den var teatraliseret. Kongernes teater under renæssancen og barokken handler netop om, hvordan teatret som kunstart og kulturelt udtryk påvirkede og interagerede med hofkulturen under renæssancen og barokkens Europa – og ikke mindst om, hvordan de internationale strømninger påvirkede den danske kongemagt.

I Danmark mærkes det tydeligt under enevælden, det vil sige fra midten af 1600-tallet til midten af 1800-tallet. Den enevældige kongemagt etablerede først fra midten af 1700-tallet et mere offentligt kongeligt teater, og fra 1767 fik kongen, Christian 7. sit helt eget for så vidt private Hofteater op og ned af kongens bolig på Christiansborg Slot.Det er den lange periode op til 1730’erne, der her fremstilles i en sammenhængende fortælling i Kongernes teater un-der renæssancen og barokken. Teatrets – og musikkens – påvirkning af og indflydelse på de skiftende kongers kulturelle og politiske praksis beskrives kapitel for kapitel. Og med det bringes læseren rundt i nogle af de hjørner af dansk og europæisk kultur- og teaterhistorie, som ofte ligger hen i mørke. 

Med Kongernes teater under renæssancen og barokken følger Teatermuseet i Hofteatret op på den udgivelsespraksis, der er bygget op gennem de seneste år: Nemlig at se tilbage i historien, dykke ned i museets egne arkiver og samlinger og kigge ud i verden her og nu for at fortælle den interesserede læser en sammenhængende historie om Kongernes teater under renæssancen og barokken.

Bogen er anmeldt af Christian Kaaber, antikvar, mag. art. ​på historie-online.dk. Se anmeldelsen » her.

Hardback, 231 sider, illustreret i farver. ISBN 978-87-92134-14-1
150 kr ved køb i Teatermuseet i Hofteatrets bogsalg; ellers 230 kr./stk inkl. forsendelse pr post.
Fragmenter – Scenografen Lars Juhl (2016)

Særpris i 2017 ved køb i Teatermuseet i Hofteatret kun 50 kr.!

Med FRAGMENTER – brudstykker af teatermodeller løfter scenografen Lars Juhl sit imponerende livsværk og foretager en kunstnerisk og æstetisk viderebearbejdning af de oprindelige scenemodeller. Ud af de tredimensionelle arbejdsmodeller til brug for teatrenes snedkere, teknikere m.fl. vokser en række todimensionelle collager, decoupager og installationer af stor visuel skønhed. Sammen med en fotodokumentation af de oprindelige scenografier, foruden kostumer og kostumetegninger, foruden en række artikler om og interview med Juhl udgør bogen ikke bare et katalog til en udstilling, men et selvstændigt værk og et livslangt virke som scenograf i moderne dansk teater.

FRAGMENTER – brudstykker af teatermodeller understreger, at Lars Juhl synes at være den scenograf i dansk teaters nyere historie, der med størst udblik har været med til at flytte begrebet teaterdekoration til en moderne scenografi – og ydermere viser det scenografens kunstneriske vitalitet og relation til andre kunstneriske udtryk.

“Ved siden af de kunstneriske kvaliteter udviser Lars Juhl egenskaber, som for teatret er yderst vigtige: indfølingskraft, evnen til at disponere, materialekendskab og realitetssans.”
Teo Otto, professor ved Kunstakademiet i Düsseldorff, 1966

“Han er et kinoorgel – og en kræsen æstet. En stor illusionist og en seriøs kunstner, der uden fortrydelse arbejder i et miljø, hvor hans værker efter brug enten skrottes eller sættes på fjernlager et sted i byen. Sådan er arbejdsbetingelserne. En scenograf skal både være usynlig og spille en hovedrolle (..). En delikat balance, som ingen i dansk teater mestrer bedre end Lars Juhl”.
Malin Lindgren, 1988

Paperback, 156 sider, illustreret i farver. ISBN 978-87-92134-13-4
50 kr. ved køb i Teatermuseet i Hofteatrets bogsalg; ellers 130 kr./stk. inkl. forsendelse pr post
Bevar os vel! Teatermuseet i Hofteatrets bustesamling (2016)
Mikael Kristian Hansen (red.)

Bevar os vel! Teatermuseet i Hofteatrets bustesamling handler om museets store samling af buster og relieffer. Siden Teatermuseet i Hofteatrets åbning i 1912 har museet opbygget en stor samling af buster og relieffer forestillende danske scenekunstnere primært fra slutningen af 1700-tallet og til midten af 1900-tallet. Samlingen er også en vigtig del af dansk kunsthistorie, idet den kan illustrere en lidt glemt del af udviklingen inden for billedhuggerkunsten i samme periode.

Fra efteråret 2015 til sommeren 2016 blev denne samling konserveret og restaureret. Det skete i et åbent værksted i museet, så publikum kunne se og høre om samlingen og arbejdet, mens det blev udført. Bevar os vel! indeholder to essays om samlingens historie og konservatorens arbejde samt et katalog over en markant del af samlingen. Mange af busterne gengives her for første gang nogensinde. Vi ønsker læseren god fornøjelse.

Paperback, 193 sider, illustreret i farver. ISBN 978-87-92134-12-7
100 kr. ved køb i Teatermuseet i Hofteatrets bogsalg; ellers 180 kr./stk. inkl. forsendelse pr post
Frederik Ahlefeldt-Laurvig - teatrets aristokrat i det dansk-tyske grænseland (2016)
Mikael Kristian Hansen

Særpris i 2017 ved køb i Teatermuseet i Hofteatret kun 50 kr.! 

Frederik Ahlefeldt-Laurvig – teatrets aristokrat i det dansk-tyske grænseland handler om en af oplysningstidens mindre kendte, men meget farverige skikkelser inden for det dansk-tyske grænselands teaterhistorie. Bogen udkommer samtidig med en særudstilling på Teatermuseet i Hofteatret i 2016. Bag såvel bog som særudstilling ligger et par års intenst forskningsarbejde.

Frederik Ahlefeldt-Laurvig – teatrets aristokrat i det dansk-tyske grænseland er ikke bare en personhistorisk beretning om den teaterinteresserede aristokrat, Frederik Ahlefeldt-Laurvig (1760-1832), mest kendt som greve på Tranekær Slot og officer. Ahlefeldt-Laurvig levede midt i en enevældig oplysningskultur i overgangen mellem 1700- og 1800-tallet og var i den tid også en markant skikkelse i den danske og nordtyske teaterverden. Gennem beretningen om Frederik Ahlefeldt-Laurvigs liv og virke fortælles samtidig et stykke hidtil uoplyst teaterhistorie fra udkanten af det danske samfund, nemlig det dansk-tyske grænselands teaterhistorie, foruden historien om de nu glemte eller ikke mere eksisterende teatre og teaterinstitutioner, Frederik Ahlefeldt-Laurvig byggede op og gav liv – som Hofteatret på Gottorp Slot, Odense Teater samt teatret og musikkapellet ved Tranekær Slot.

Ahlefeldt-Laurvigs virke var et vigtigt, men i eftertiden glemt led i udviklingen af den tidlige offentlige teater- og musikkultur både i det dansk-tyske grænseland og blandt det fynske aristokrati. Bogen er netop som titlen siger historien om en af teatrets tidlige aristokrater, men også om hvad han gjorde for at skabe en teater- og musikkultur i de sammenhænge, hvor han virkede og kunne gøre noget for det. Derfor er bogen også et bidrag til såvel den danske som den tyske teaterhistorie.

 

Hardback, 185 sider, illustreret i farver. ISBN 978-87-92134-11-0
50 kr ved køb i Teatermuseet i Hofteatret; ellers 155 kr. inkl. forsendelse pr post.

Sider