Halfdan Rasmussen for sjov og alvor

Gennem lyd, sange og billeder fortæller Teatermuseet i Hofteatrets direktør Peter Christensen Teilmann historien om Halfdan Rasmussens lange og mærkværdige forfatterskab, fra hans skarpe sociale satire i de fattige 1930’ere, over de mange lyriske rejser ud i verden og de fine socialrealistiske indblik i de københavnske arbejderliv i 1970’erne og frem til hans selvironiske og både blide og bidske alderdomsdigte fra 1980’erne. Først og sidst står selvfølgelig hans mange rim og remser for børn og voksne sjæle.

Foredraget understøttes af lydprøver fra cd'en Halvvejs til Halfdan (2002), hvor 30 kendte forfattere og skuespillere fra fire generationer læser, synger og rapper Halfdan Rasmussen - som det aldrig er hørt før.

"I litteraturcafeen i Nordskov Kirkecenter i Haslev har vi i efteråret 2003 haft en aften om Halfdan Rasmussen med Peter Christensen Teilmann som foredragsholder. Vi har i årenes løb haft en række fine litteraturaftener, men denne hører til blandt de ypperste. Såvel form som indhold var af høj klasse og Peter Christensen Teilmann udviste dybt engagement, stor indsigt og fin formidlingsevne. En sådan aften kan anbefales på det varmeste, hvilket mange positive reaktioner fra de mange tilhørere også understreger."

December 2003, Kamma Stemark, Leder af Litteraturcafeen i Haslev.

Se mere her.