Tilbage til top

webtekst17

webtekst17: Festspil og forløsning er skrevet af Anders V. Munch, professor ved Institut for Design og Kommunikation, Syddansk Universitet. Artiklen er udgivet i anledning af tohundrede-året for den store og omdiskuterede Gesamtkunstwerk-komponist Richard Wagner (1813-1883) – og i tilknytning til en udstilling på Teatermuseet i Hofteatret om Wagners forkætrede, tiljublede og monumentale hovedværk Der Ring des Nibelungen eller Nibelungens Ring eller simpelthen Ringen.

» hent webtekst17 her

Ringen blev første gang opført i sin helhed i Danmark på Det Kongelige Teater i 1908. Den helt store revival for Wagner og Ringen i Danmark oplevede man i 1980’erne og 1990’erne på Den Jyske Opera i Aarhus under Franceso Christofolis ledelse og i Lars Juhls scenografi.  Det er Lars Juhls smukke kostumetegninger og scenografier fra Den Jyske Operas opførelser af Ringen der i perioden 18. april-31.december 2013 er udstillet i en af Hofteatrets mange nicher. » se mere her

webtekst17: Festspil og forløsning  er et indgående og uddybende studie i de idéhistoriske, ideologiske, kunstneriske og samtidshistoriske perspektiver på Wagners livsværk, især Ringen, hans musikarkitektoniske revolution med opbygningen af koncerthuset i Bayreuth og det kunstneriske og kulturelle brændpunkt, som Bayreuth-festspillene var, blev og er. Artiklen er er en let bearbejdet udgave af kapitlet med samme titel i Munchs disputatsudgivelse, den imponerende og omfattende Fra Bayreuth til Bauhus – Gesamtkunstwerk’et og de moderne kunstformer (2012).

Fra webtekst17:

"Wagner spændte over så bredt et felt mellem socialisme og højrepopulisme, mellem revolution og regeneration, mellem absolut kunst og kulturindustri, at han personifi-cerer en spænding i hele perioden, hvis sprængkraft kunne bruges så forskelligt som til både den moderne kunst og den totale krig."

"Hvis festspilhusets ydre kunne opfattes som en blank tavle for en ny stil, så var der i det indre lagt et vigtigt historisk spor ud. Det helt afgørende for Wagner var, at scene- og tilskuerrum var konstrueret, så de understøttede den totale, samlende oplevelse af musikdramaet."